پیام به مناسبت عید غدیر خم/ «غدیر» عهدی است بین خدای عالم و امت اسلام 

07 07 2023 1716622 شناسه:
دانلود فایل تصویری

 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در پیامی به مناسبت عید سعید غدیر اظهار داشـت : آن انسانی که از نظر معرفتی و عقلی خود را مهیا کرده است و فهمیده است که ولایت ذخیره ای است و خدا برای هدایت انسان ها و و راهبری انسان ها رهبری الهی قرار داده است و قلب و جان و دلش را به آن سوی بگرداند یعنی هم #معرفت را و هم ارادت را در قلب و عقلش فراهم آورد تا بتواند با این عهد الهی روبرو بشود، این بسیار عزیز و والاست... .

ایشان بیان داشت: در باطن باید این معنا روشن شود که #غدیر یک عهدی است بین خدای عالم و امت اسلام 

 ما به این دوجهت عید غدیر را بزرگ می داریم:

یکی  مسئله غدیر #عهد_الهی که فرمود: ﴿لا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ﴾... .
و دیگری محبت و ارادت و عشق و علاقه ای است که نسبت به امیر المومنین باید داشته باشیم؛ زیرا که پیامبر (ص) فرمود صحیفه انسان مؤمن #محبت به ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام است... .

متن کامل پیام استادمرتضی جوادی آملی: 
 

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمد لله رب العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطّاهرین».

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ المُتَمَسِّكِينَ‏ بِوِلايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الأَئِمَّةِ سلام الله علیهم أجمعین» روز عهد موعود و میثاق موعود و جمع مشهود را که روز عید الله اکبر است بر امت اسلامی و قاطبه پیروان اهل بیت(علیهم السلام) و شیعیان علی بن ابیطالب تبریک و تهنیت عرض میکنیم.

همانطوری که از امام صادق رسیده است که وقتی از حضرتش سؤال کردند که آیا عیدی برتر از عید اضحی و عید فطر و جمعه وجود دارد یا نه؟ حضرت فرمودند بله همان روزی که پیامبر گرامی اسلام علی بن ابیطالب(علیهما السلام) را به امر خلافت و ولایت منصوب فرمودند به امر الهی، آن روز روز برتر است و عید برتر الهی است عید الله اکبر است.

این برتری و والا بودن عید غدیر به جهت آن است که روح فطر و قربان و جمعه و همه احکام الهی به ولایت برمیگردد. فطری که بدون ولایت باشد قربانی که بدون ولایت باشد جمعهای که بدون ولایت باشد بیروح است سرد و خاموش است اما ولایت علی بن ابیطالب(علیهما السلام) به قربان و به فطر و جمعه و سایر اعیاد روح میبخشد حیات میبخشد به آنها تابشی نورانی و درخشندگی عطا میکند که همه آنها را روشن میکند.

در باب عید غدیر از چند جهت باید امر را مطالعه و مورد ملاحظه قرار داد. اولین مسئله این است که این عهد الهی است اگر عهد معهود است در آسمانها و در زمین میثاق موعود و جمع مشهود است این یک عهد الهی است همانطوری که خدای عالم در باب حضرت ابراهیم فرمود که «لا ینال عهدی الظالمین» که مراد عهد امامت است عهد ولایت است، این از آن جهت که عهد الهی است ذاتاً مغتنم است ذاتاً با خیر و برکت فضل همراه است، زیرا هر چه که منسوب به ساحت الهی است از این خیر و برکت برخوردار است. ما باید خود را مهیا و آماده کنیم که با چنین عهدی که طرف این عهد پروردگار عالم است خود را آماده و مهیای چنین عهدی داشته باشیم.

اگر عهد ولایت و امامت عهد الهی است از یک سو، منسوب به ساحت ربانی است و خدای عالم این را برای عباد و بندگانش مقرر فرموده است این باید برای جامعه ما مغتنم باشد. وقتی میگویند که انسان چه موقعیتی دارد، این پاسخ اگر باشد که در مقابل پروردگار عالم در برابر عهد و میثاق الهی ایستاده است این بها و ارزشی فوق العاده و صد چندان به انسان عطا میکند انسانی که خود را طرف عهد الهی میبیند آن قدر به خودش لیاقت و شایستگی میدهد که طرف عهد الهی باشد بسیار عزیز است. از این نقطهنظر جامعه اسلامی و امت اسلامی باید خود را مهیا کند. این آمادگی و تهیأ نفسانی روحانی عقلانی و قلبی بلکه جوارحی و جوانحی باید برای انسان باشد تا وقتی با عهد الهی وربرو میشوند مهیای همه جانبه باشند.

آن انسانی که از نظر معرفتی و عقلی خود را مهیا کرده است و فهمیده است که ولایت ذخیره الهی است و خدا برای هدایت انسانها و راهبری انسانها و رهبری انسانها در حقیقت راهبری الهی قرار داده است و قلب و جان و دلش را به آن سوی بگرداند یعنی هم معرفت را و هم ارادت را در قلب و عقل خودش فراهم آورد تا بتواند با این عهد الهی روبرو بشود این بسیار عزیز و والاست. لذا درست است که در عید غدیر جشن لازم است و سرور و نشاط ظاهری لازم است اطعام بسیار خوب و مورد توصیه و سفارش است و سایر اموری که به ظاهر برمیگردد اما در باطن و در معنا، این معنا باید روشن بشود که غدیر یک عهدی است بین خدای عالم و امت اسلام. هر کسی که این معنا را پذیرفته است در حقیقت خود را مهیا میکند.

بسیار خطبه عظمی و والایی و مفصلی را رسول گرامی اسلام در روز هیجدهم ذی حجهی حجة الوداع دهم هجری در منطقه جحفه و غدیر بیان داشتهاند و لازم است که جامعه اسلامی ما پیروان اهل بیت(علیهم السلام) و ارادتمندان به ساحت کبریایی مولایمان علی بن ابیطالب(علیهما السلام) اگر این خطبه را حفظ نکردند لااقل چندین بار بخوانند و توصیههای پیامبر گرامی اسلام را قدم به قدم در این خطبه مورد ملاحظه قرار بدهند.

برخی از بزرگان این خطبه را به بعضاً یازده بخش تقسیم کردهاند که هر بخشی قابل توجه است باید مورد مطالعه قرار بگیرد. عزیزان روحانی کسانی که با عهد ولایت، خود را همساز و دمساز کردهاند و مأنوس با عهد ولایت شدهاند این معنا را باید مورد توجه قرار بدهند که جامعه را با مضامین عالی و توصیههای فوق العاده پیامبر در این خطبه بیش از پیش آشنا کنند. بسیاری از آیات را خدای عالم در شأن علی بن ابیطالب در آن خطبه عظیم تطبیق دادند و حضرت را در یک جایگاه بلندی نشاندهاند کار بسیار مهم و خطیری بود و خدای عالم با «و الله یعصمک عن الناس» مسئله را برای پیامبر آسان کرد وگرنه کار بسیار کار سخت و دشواری بود و رسول گرامی اسلام این مسئولیت را به نهایت به اجرا درآوردند و تحقق بخشیدند. امروز باید به مراتب بیش از گذشته امروز جهان مترصد است و منتظر است تا از اسلام و مکتب فروغبخش تشیع که معتقد است راه راستین اسلام را و حقیقت والای اسلام را محقق میسازند از این چشمه جوشان غدیر برای جهان پیامی نو بیاورد.

مسئله اول مسئله خود عهد و معاهدهای است که بین خدای عالم و امت اسلامی در پرتو ولایت علی بن ابیطالب(علیهما السلام) بسته میشود.

اما مسئله دوم که در باب غدیر بسیار قابل توجه است بررسی شخصیت یگانه و یکتای مولای متقیان امر مؤمنان علی بن ابیطالب او که خود اسوه امامان بزرگوار ما بود أب الأئمه است او خاتم الأولیاء است او خاتم و الأوصیاء است أسد الله در وجود آمد در پس پرده هر چه بود آمد. خدای عالم در پسِ پرده وجود علی بن ابیطالب همه جهان امکان را ایجاد کرد. آن آیتی است که برتر از او وجود دارد «ما لله آیة اکبر منی».

جامعه اسلامی عموماً و امت پیرو علی بن ابیطالب و ائمه معصومین(سلام الله علیهم اجمعین) خصوصاً با ولایت علی بن ابیطالب عظمت و درخشندگی آنها صدچندان و هزاران برابر میشود. ما هویتمان را شخصیتمان را و جایگاهمان را در سایه این چنین شخصیتهایی داریم. بله، انسان کریم است بدون شک. انسان از موقعیت عقل و خرَد و قلب و اختیار و سایر اوصاف برخوردار است اما اگر اینها را در خدمت یک خورشید درخشان الهی و ولایت پروردگاری قرار بدهد و خود را از این چشمه جوشان و کوه بلند و حقیقت نامتناهی علی بن ابیطالب(علیهما السلام) برخوردار کند خود را در سایه این شخصیت ببیند هویتش را علمش را معرفتش را اخلاق و تقوایش را ایمان و وارستگیاش را و پرهیزکاری و درخشندگی عبادی خود را در سایه او ببیند و او را به عنوان امام و مقتدا و اسوه خویش قرار بدهد چنین جامعهای از فرزانگی برخوردار خواهد بود. امتی را و جامعهای را با امامشان میشناسند اگر امام از چنین هویتی برخوردار بود که خدای عالم از اسم عالی خود او را منشق کرد و شده «یا عالی بحق علی» هیچ کاری برتر و فرازمندتر از کار علی بن ابیطالب نبود. نه تنها کلام او فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق بود بلکه شخصیت او در همه ابعاد و در همه جنبهها جنبه الهی و ربانی داشت.

هرگز نمیشود علی بن ابیطالب(علیهما السلام) را با موجودات انسانی و سایر انسانها مقایسه کرد. «لا یقاس به احد» رسول گرامی اسلام در باب شخصیت علی بن ابیطالب تمام سخن را بیان فرموده است. جناب ابن عباس نقل میکند که سیصد آیه که از کرائم قرآنی است از صفایای آیات الهی است در شأن و حق علی بن ابیطالب(علیهما السلم) نازل شده است و طبق رسول مکرم اسلام هیچ آیهای نیست که مصدّر به «یا ایها الذین امنوا» باید و علی بن ابیطالب در رأس این آیه قرار نگیرد.

اگر بحث لیلة المبیت است علی بن ابیطالب در اوج است. اگر بحث «و أنذر عشیرتک الأقربین» است علی بن ابیطالب در صدر است. اگر آیه تطهیر است «و یطهرکم تطهیرا» مولایمان علی بن ابیطالب است اگر جنگ اُحد و بدر و خندق و احزاب و نظایر آن است باز آن چهره ممتاز و یگانه که بعضاً رسول گرامی اسلام فرمود فردا پرچم را به دست کسی خواهم داد که خدا و رسولش او را دوست دارند و او هم خدا و رسول را دوست دارد یعنی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب این چنین شخصیتی است.

بنابراین ما به این هر دو جهت عید غدیر را بزرگ میداریم گرامی میداریم نکو میشناسیم و خود را برای این عهد الهی مهیا و آماده میکنیم. یک مسئله عهد و معاهده الهی است که فرمود «لا ینال عهدی الظالمین» این عهد امامت و ولایت است و خدای عالم این عهد را به این منظور معرفی کرده است و دوم محبت و ارادت و عشق و علاقهای که باید به مولایمان علی بن ابیطالب داشته باشیم که رسول گرامی اسلام فرمود. صحیفه انسان مؤمن محبت به ولایت علی بن ابیطالب و این شخصیت ممتاز است.

امیدواریم که این عید برای جامعه بشری و امت اسلام و پیروان اهل بیت و شیعیان علی بن ابیطالب(علیه آلاف التحیة و الثناء) در کمال عظمت و بزرگی باشد و خشنودی و خرمی و سرور باطنی و ظاهری را برای امت اسلامی به همراه بیاورد جامعه اسلامی ایرانی ما که از وفاداران به به مولایمان علی بن ابیطالب هستند که در سختی و مشکلات فراوانی هم دست و پا میزنند إنشاءالله به عشق و ارادت علی بن ابیطالب زندگی بسامان آبرومند و عزتمندی داشته باشند همانطوری که علی بن ابیطالب برای امت اسلام میپسندید گرچه خود در نهایت زهد و پارسایی و پرهیزکاری بود، اما عزت و عظمت و آبرومندی را برای جامعه اسلامی همواره توصیه میکرد آنچنانکه در عهدنامهها و نامههایی که به سران و به استاندارهای خود مینوشت.

امیدواریم إنشاءالله این کشور که کشور علی بن ابیطالب(علیه السلام) است کشور حضرت بقیت الله الاعظم(ارواح من سواه فداه) است از هر گزندی محفوظ باشد و جامعه اسلامی در خرّمی ایمانی و سرور و نشاط قرآنی بتوانند زندگی آبرومندی داشته باشند.

«و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»