09 10 2023 1946409 شناسه:
image

انسان با دین پیامبر اسلام از شک و شبهه نجات پیدا می کند و از عقاید برتر توحیدی برخوردار می شود / رسالت اصلی امام زمان، احیای دین و شریعت است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با ایام ولادت حضرت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام جعفر صادق (علیه السلام)، پانزدهمین جلسه از سلسله مباحث گفتگوی استاد مرتضی جوادی آملی با جوانان و علاقه مندان به معارف الهی از سراسر جهان به صورت آنلاین (در بستر برنامه ZOOM) عصر امروز...

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با ایام ولادت حضرت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام جعفر صادق (علیه السلام)، پانزدهمین جلسه از سلسله مباحث گفتگوی استاد مرتضی جوادی آملی با جوانان و علاقه مندان به معارف الهی از سراسر جهان به صورت آنلاین (در بستر برنامه ZOOM) عصر امروز برگزار گردید.

استاد مرتضی جوادی آملی در این نشست ضمن تبریک ایام ولادت رسول گرامی اسلام و امام جعفر صادق، بیان داشت: موضوع جلسه، رسول مکرم اسلام و نسبت آن با حضرت بقیه الله الاعظم هست که سخنان خود را در دو مقام بیان می کنم، مقام اول راجع به این است که پیامبر گرامی اسلامی کیست و چه شأنی دارد و در مقام دوم اینکه حضرت بقیه الله الاعظم چه رسالتی و مسئولیتی برای جهان بشری و انسانی به تبعیت از قرآن و عترت دارد؟!

وی اظهار داشت: سنت الهی این است که بهترین ها و شایسته ترین ها را از بین انسانها انتخاب می کند، (إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‌)، خداوند از بین همه موجودات، بهترین ها را که از هر گونه نقصی در جهان امکانی منزه هستند، انتخاب می کند، لقب شریف پیامبر گرامی اسلام هم «مصطفی» است، یعنی از همه موجودات، انسان ها را و از بین همه انسانها، انبیاء را و از بین همه انبیاء، اولی العزم و از بین اولی العزم ها نیز رسول گرامی اسلام را انتخاب کرده است.

ایشان بیان داشت: خداوند هم انبیاء خود را به سلاح علم و معرفت و اخلاق و عقاید صحیح مجهز کرده است و انبیا هم از طریق وحی، بهترین ها را از طرف حق برای بشر و جامعه بشری و مخاطب خود فراهم می کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: انسان بدون هدایت الهی، نه می تواند راه مستقیم و هدایت را طی کند و نه می تواند مقصد و مقصود الهی را بدون وحی بشناسد، بنابراین بشر نیازمند است تا خود مسیر انسانی خودش را پیدا کند و شناخت و رسیدن به مقصود نهایی از راه انبیاء و وحی الهی ممکن است و لذا جریان نبوت و انتخاب شایسته ترین افراد بدین منظور و بدین جهت است.

ایشان بیان داشت: اگر چه افرادی به جریان نبوت راه پیدا کردند و به مراتبی رسیدند، اما برترین و عالی ترین جایگاه، تنها از آن رسول اکرم هست که به آن مقام بار یافت و حال سخن این است اینکه پیامبر، عالی ترین مقام را طی کرده و به مقام معراج و گفتگوی با خدا نیز رسیده، چه دستاوری برای بشر دارد، آیا یک امر شخصی است؟ سوال جوامع بشری این است که انیباء الهی برای بشر چه کار کرده اند و چه نوع زمینه ای برای سعادت و نیک بختی بشر فراهم کرده اند؟

وی گفت: انسان در طبیعت زیست می کند اما رسالتش این است که سقف طبعیت را بشکافد و مانند گیاه که سر از خاک بر می دارد و رشد می کند و این امکان ندارد مگر به هدایت الهی که از طریق انبیاء انجام می شود و رسول الله به ابلغ وجه این هدایت الهی را انجام داده است.

ایشان بیان داشت: خدای عالم ویژگی وحی را با یک سلسله عباراتی توضیح می دهد که نشان از استحکام و قوام داشتن آن چیزی است که به نام دین یا شریعت آورده است، واژه «قیّم»، «قیّمه» و «اقوم» از واژه های پر استعمال قرآن است، قرآن وقتی دین را معرفی میکند می فرماید که این دین یک دین قیّم و استوار است که در آن ضعف و زبونی و سستی راهی ندارد، اینکه خداوند می فرماید «ذلِکَ دِینُ الْقَیِّمَةِ» یعنی دین در نهایت قوام داشتن است، همه جهات این دین از عقاید و احکام و آثارش همه از قوام و استحکام برخوردار است همانگونه که در خصوص نوع هدایت ان نیز می فرماید: «اِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» این واژه ها نشان از استحکام و اطمینان و یقیینی است که در این دین نهفته شده است و باید این دین را شناخت، در کتاب قرآن، هیچ انحراف و کجی و اعوجانی در آن نیست، «ذلک الکتاب لا ریب فیه» این دست آورد عظیمی است که رسول الله برای بشر آورده است و بشر را با بهترین هایی از قواعد آشنا کرده است، دین از انسان جدا نیست، لذا انسان این دین پیامبر را که پذیرفت، این دین او را  از شک و شبهه نجات می دهد، از اخلاق رذیله دور می کند، از منهاج و شریعت سست و ضعیف، دور نگه می دارد و او را از عقاید برتر توحیدی برخوردار می کند، اینها دستاوردی است که پیامبر برای بشریت آورده است.

ایشان اظهار داشت: خداوند در سه سوره یک مطلب را با قاطعیت به خود نسبت می دهد که «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ» خدایی که پیامبرش را فرستاد تا قوّت و استحکام و قیّم بودن دین را به رخ همه جوامع بکشاند و همگان را نسبت یه این دین خاضع کند و به قدری این دین مستحکم است که می تواند همه را تحت تسخیر خود در آورد، لذا می توان اینگونه بیان کرد که این دین که پیامبر گرامی اسلام بدان رسیده، آخرین دستاوری است که از ناحیه حق امکان داشته و بالاتر از این امکان نداشته است یعنی همچنان که نظام تکوین، نظام احسن است و بالاتر از این فرض ندارد، در نظام تدوین و تشریع نیز، این دین الهی کامل ترین است و بالاتر از این فرض ندارد، و لذا باید گفت بوسیله پیامبر گرامی اسلام، آخرین ارمغانی که خدا برای بشر امکان داشته را به عنوان آیات الهی و سنت الهی به ارمغان آورده است .

ایشان سپس اظهار داشت: اما سخن این است که تردیدی در استحکام و اتقان دین الهی نیست، این دین قیم و این دینی که یهدی للتی هی اقوم، چگونه تحقق و اجرا می شود که فصل دوم سخنان بنده است

استاد مرتضی جوادی آملی اظهار داشت: امام زمان که همه ما در محضر او هستیم، ما غایبیم و او شاهد و ناظر بر ما هست و در پس پرده غیب منتظر است تا به اراده الهی، دین را احیاء کند، در حالات امام زمان در روایات هست که وقتی ظهور کردند خیمه هایی ایجاد می کنند که قرآن تعلیم داده و تفسیر می کند و آن قرانی که امام زمان مفسر آن است آن قرآن، مسیر حقیقی انسانی است، لذا باید گفت نسبت بین پیامبر و امام زمان، این است که آنچه خداوند در عالی ترین وجه به وسیله پیامبر اسلام آورده، تحقق وعده های الهی به وسیله حضرت بقیه الله است، چرا که اجرای قانون و مکتبی که جنبه الهی و صبغه الهی دارد، از هیچ بشر عادی امکان پذیر نیست و تنها امام معصوم است که می تواند آن را به صورت کامل اجرا کند، و برای همین است که با غدیر است که دین تمام و کامل می شود، کسی که دین را می شناسد و جنبه های دین را می یابد و در مقام عمل هم درست اجرا می کند، فقط امام معصوم است.

ایشان بیان داشت: در همه ادیان، یک منجی دارند که می گویند آنها را از بی عدالتی و ظلم نجات خواهد بخشید و همین منجی در دین اسلام نیز هست ولی این حداقلی است که از امام زمان توقع است، توقع جامعه بشری و دین از حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، محقق ساختن همه آنچه که به عنوان دین آمده، می باشد، اینکه سنت الهی و سنت علوی و سنت فاطمی را احیا کند و بدعت ها را کنار بزند و معرفت صحیح و اصیل را به جامعه انسانی معرفی کند، جهل و جهالت را از جامعه بردارد.

وی گفت: نسبت پیامبر با بقیه الله نسبت عمیقی است، هر چه پیامبر گرامی اسلام به نام دین آورده است، حضرت امام مهدی به عنوان وارث آن حضرت، انها را احیا می کند و این رسالت اصلی امام است.

 

استاد مرتضی جوادی آملی در پایان به سوالات و شبهات جوانان و علاقه مندان به معارف، پاسخ دادند.