رونمایی از مصحف مشهد رضوی / رویداد مهم و فوق العاده قرآنی

18 11 2023 2046133 شناسه:

🔹 آیین رونمایی از کامل‌ترین مجموعه دست‌نویس قرآن به خط حجازی از سده‌ نخست هجری قمری با عنوان «مصحف مشهد رضوی»، پنجشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در ابتدای جلسه درس فلسفه امروز خود به آیین رونمایی از مصحف مشهد رضوی اشاره کرده و بیان داشت: این ​​​​یک اتفاق مبارک و یک رویداد فوق العاده مهم قرآنی بود و وظیفه داریم تا این خبر و این رویداد مهم را به همگان اطلاع دهیم چرا که این اثر برای محققین و خصوصا کسانی که در حوزه دین دغدغه دارند و دین را می خواهند از منبع اصلی بگیرند، بسیار مسئله مهمی است.

دانلود فایل تصویری

بسم الله الرحمن الرحیم

یک رویداد و اتفاق مبارکی بود که در روز 25 آبان پنج شنبه گذشته در مشهد رضوی اتفاق افتاد. و شاید این رویداد در طول این چهل و اندی سال هم وجود نداشته و یک رویداد فوق العاده مهم قرآنی است.

قرآنی که به عنوان کهن ترین قرآن جهان اسلام هست و بر اساس تحقیقات انجام شده برای نیمه دوم قرن اول هجری هست، یعنی سال شصت، شصت و پنج هجری.

این قرآن تقریبا حدود 7-8 سال قبل یا حتی بیشتر مورد شناسایی برخی از محققین قرار گرفت آی دکتر کریمی نیا که باید به جد از ایشان تقدیر کرد و این کار ارزشمند تحقیقی را به یادگار گذاشت. برحال هر کسی در طول عمر خودش می تواند صاحب برکات و خدماتی باشد و این هم انصافا از حسنات ایشان و از تحقیقات و برکات ایشان هست. گرچه دوتا جریان هم خب، پشتیبانی اصلی داشتن، یکی جریان بیت رفیع مرجع اعلی حضرت آیت الله العظمی سیستانی که در قم جناب آقای شهرستانی پیگیر آن بودند و همه کارهای تحقیقی و هزینه ها از اینجا پرداخت شد. از سوی دیگر هم خود این مصحف در مشهد رضوی در کتابخانه مشهد امام رضا (علیه السلام) آنجا گنجینه فوق العاده وجود داشت. بعد از اینکه اجمالا شناسایی شد این نسخه، تحقیقاتی که انجام شد این بود که در قرن پنجم هجری قمری، این توسط یک قاری که مقرع بود به تعبیری اهدا شد به کتابخانه حضرت امام رضا (علیه السلام). و این خب وجود داشت، آن مقداری که از آن بود بیش از 252 صفحه بود که این در به اصطلاح بیش از 95 درصد قرآن هست. یعنی قرآن کامل، خب کم است دیگر ممکن است که قرآن های زیادی باشند ولی قرآن کامل در این سطح خیلی خیلی کم است که خطی باشه و بر اساس یک خط حجازی نوشته شده باشد. هم نسخه شناسی شد، خط شناسی شد، کهن شناسی شد و هم چند برگ این قرآن شریف به مراکز نسخه شناسی جهان ارجاع شد و تست کربن چهارده شد و اینها در حقیقت تایید کردند که این برای آن دوران هست. حالا کارهای بعدی و جانبی فراوانی انجام شد که محقق بزرگوارش اینها را نوشت در یک جزوه ای هست. من دیدم که خیلی رسانه ای نشده و گرچه بنده هم آنجایی مصاحبه ای داشتم برای معرفی و برای این که چقدر این کار ارزشمند است برای جهان اسلام و خصوصا جهان تشییع شد. باید این را جهانی کرد. در آنجا نکته ای که بیان شد را من خدمت شما عرض می کنم در آن مصاحبه گفتیم که این کار دو جهت دارد. هم جهت اثباتی دارد و هم جهت سلبی. جهت اثباتی این است که خب مستحضر هستید که قرآن اصیل ترین منبع معرفتی اسلام است و جهان تشیع و بلکه همه ی ادیان الهی و احیاگر همه ادیان الهی و انبیای الهی و پاک سازی کننده  همه  تحریف ها و انحراف هایی که در طول تاریخ نسبت به دین وجود داشت. دین آدم، دین ابراهیم، دین موسی، دین عیسی، سایر انبیای الهی در بهترین و پاکترین وضعیت انبیای الهی معرفی شدند که این بسیار شریف است. چه کسی می داند مثلا حضرت عیسی چگونه متولد شده است؟ حضرت موسی چگونه به بازار نبوت و به عرصه نبوت راه پیدا کرده است؟ ابراهیم چگونه بوده است؟ شما می دانید که الان با همه امکانات دارد تاریخ تحریف می شود چه برسد به اینکه صد سال پیش، هزار سال پیش، دو هزار سال پیش، سه هزار سال، پنج هزار سال پیش چه اتفاقاتی افتاد؟ لذا خدا در قرآن هم می فرماید که آن وقتی که خواستند مریم (سلام الله علیها) را کفالت کنند، ﴿أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ﴾ تو آنجا کجا بودی؟ ﴿وَ ما كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ﴾ شما که نبودید! عرض کنم که این قصه به هر حال در ارتباط با قرآن بسیار عظیم است و تنها کتابی که اینگونه آسمانی است و در این حد در سلامت و امنیت مانده چیزی کتابی جز قرآن نیست و باید ما با همه  وجود، با همه وجود که خدا غریق رحمت کند مرحوم علامه طباطبایی که چهل و دومین سالگرد مرحوم علامه را در روز چهارشنبه 24 آبان ما داشتیم و ایشان انصافاً این قرآن را در روزگار ما و در جهان معاصر احیا کرد و خدا سلامت بدهد به حضرت والد بزرگوار که این مسیر را در عالی ترین سطح ادامه دادند و انشاءالله شاگردان ایشان و نسل های بعدی و محققین بعدی که می آیند این قرآن رو به صحنه بیاورند.

 

 به هر حال این را خواستم خدمت دوستان را عرض کنم وقتمان گرفته می شود اما من فکر کنم که دوستان ما هم به نوبه خودمان اطلاع رسانی رسانی بکنیم و منتشر بکنیم به جهان. این یک اتفاق معمولی و عادی برای توده مردم نیست ولی برای محققین و خصوصا کسانی که در حوزه دین دغدغه دین دارند و دین را می خواهند که از منبع اصلی بگیرند خیلی مسئله مهمی است. آلان در ارتباط با تورات که خب مستحضرید که  چه جوری است کتاب تورات که نوشته شده یا بیان حضرت موسی اآن ده فرمان که نیست بعدها نوشته شده ارتباط با انجیل هم همینطور است. یک محقق غربی هم در ارتباط با قرآن همچنین نظری داده بونز بوروکه ایشان یک نظری داده که مثلا قرآن در قرن سوم هجری مثلا تازه نوشته شده و امثال ذلک از اینجور حرف ها خب پس جنبه اثباتی اش این است که هم تقویت میکند جریان وحی و نوبت و رسالت را و همین که در طول این 1400 سال این قرآن همان قرآن است یعنی این قرآنی که هست حالا مثلا برخی ها برخی از سوره ها اسم سوره مثلا عوض شده ولی تمام سوره همان سوره هست از اول هم شروع میشه تا والناس و اینها جنبه های اثباتیش هست ولی جنبه سلبی چون زمان هم دارد می رود جنبه سلبی اش همین است که آن هایی که پا در یک کفش کردند که تا آنجا که ممکن  است قرآن را چون ریشه و منبع معرفت همین جاست همه هم همین جاست در حقیقت قرآن را از صحنه بیرون کنند یکی از مهمترین کارهایشان همین است که معاذ الله قرآن را تحریب شده یا قرآن را دست نوشته های دیگران شاگردان، اصحاب و دیگران معرفی کنند و انتساب این قرآن را به لسان و زبان مبارک به پیغمبر (ص) و کلمه وحی الهی این استناد رو ضعیف بکنند، تضعیف بکننو و امثال ذالک و این باعث می شود که این استناد قوی تر بشود و ماندگار بشود و وقتی در نیمه دوم قرن اول هجری اتفاق می افتد یعنی اینکه قرآن همان قرآن هست ضمن این که خب ما شواهد دیگری داریم و از جمله امامان و بزرگوار ما که این ها عدل قرآن هستند و همواره به این قرآن اصرار و تأکید داشتند

به هر حال ما الان فقط ما برای این که این خبر را و این رویداد مهم را به دوستان اطلاع بدهیم آقایان هم در ظرف خودشان در حد خودشان در کانال ها و شبکه هایی که حضور دارند شبکه های اجتماعی مننتقل کنند حتماً بگویند این اتفاق اتفاق بسیار مبارکی است خصوصاً قرآنیون و کسانی که با حقیقت قرآن نزدیک ترند آشناترند و واقعا قرآن را عِدل عترت و عترت را عِدل قرآن می دانند این را ـ ان شاء لله ـ بیشتر روی آن تأکید کنند.

به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ​​​​​​​