03 01 2024 2160602 شناسه:
image
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:

حضرت زهرا(س) قطب معرفت و ارادت است/ روز ولادت آن حضرت باید روز وحدت جامعه اسلامی باشد

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در ابتدای درس فلسفه امروز خود با اشاره به ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، بیان داشت: حضرت زهرا(سلام الله علیها) قطب معرفت و ارادت است و روز ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) باید روز وحدت جامعه اسلامی باشد، و اختلاف ها و نگرانی ها را از جامعه...

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در ابتدای درس فلسفه امروز خود با اشاره به سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، بیان داشت: حضرت زهرا(سلام الله علیها) قطب معرفت و ارادت است و روز ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) باید روز وحدت جامعه اسلامی باشد، و اختلاف ها و نگرانی ها را از جامعه اسلامی دور کند.

ایشان بیان داشت: جایگاهی که برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) در کتاب و سنت آمده یک جایگاه محوری و قطب است و خیلی ما مدیون این بانوی الهی، کوثر الهی و عطیه الهی هستیم و باید واقعاً مِهر و محبت و معرفت را از آن حضرت درس بگیریم، آنچه امروز جامعه ما زنان و مردان، البته با اولویت زنان، می توانند از این نمونه انسانی که انسانیت را معنا کرد، نه زن بودن را! الگو بگیرند، رسیدگی به جامعه است که یکی از خواسته های زهرا(سلام الله علیها) و از مطالبات حضرت بوده است، وقتی به دعای به مردم می پردازد به همسایه ها می پردازد! این نوع از نگرش های اجتماعی، این نگاه هاست که جامعه را اصلاح می کند و خطاها، نگرانی ها و کدورت ها را از جامعه می زداید.


ایشان اظهار داشت: روز ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) باید روز وحدت جامعه اسلامی باشد، باید اختلاف ها و نگرانی ها را از جامعه اسلامی دور کند، ولادت زهرا(سلام الله علیها) باید به گونه ای سایه افکن بشود و نورش را پخش کند که اختلاف ها و تفرقه ها را بردارد. اگر ما این مراسم ها را در چنین مقطعی نگیریم و وحدت و الفت و دوستی را حاکم نکنیم چه انتظاری داریم که مثلاً دختران ما پسران ما جامعه ما نسبت به این گونه از مسائل خوش بین باشند؟
​​​​​​​

وحدت اجتماعی را باید در پرتو وجود زهرا(سلام الله علیها) تجربه کنیم
وی اظهار داشت: وحدت اجتماعی را ما باید در پرتو وجود زهرا(سلام الله علیها) تجربه کنیم. اگر اختلافی هم بود باید به برکت زهرا(سلام الله علیها) برطرف بشود. ﴿إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَر﴾، به تعبیر حضرت آیت الله جوادی آملی، کوثر یعنی کوثر! یعنی خیر کثیر. یعنی اختلاف نباشد، تفرقه نباشد. این پراکندگی و تشتّت نباشد.


استاد مرتضی جوادی آملی بیان داشت: نزول سوره «کوثر» با این ویژگی در شأن حضرت زهرا(سلام الله علیها)، نشان از عظمت وجودی آن حضرت نزد پروردگار عالم هست.

وی بیان داشت: وقتی این واژه کوثر بیان می شود نشان از آن است که حضرت منشأ خیر کثیر است و برکات فراوانی از آن ذات مقدسه صادر می شود. اینکه چنین جایگاهی را در مقابل پیامبر گرامی اسلام از یک سو، و علی بن ابیطالب(صلوات الله و سلامه علیهما) از سویی دیگر و فرزندانشان حسنین و زینبین(علیهم آلاف التحیة و الثناء) از سویی دیگر بیان شده، یک حیثی است که باید از این جهت هم مورد نظر باشد.

استاد مرتضی جوادی آملی اظهار داشت: در قرآن کریم، مادر حضرت عیسی را «صدیقه» معرفی می کند ولی زهرای مرضیه(سلام الله علیها) می شود «صدیقه کبری» که از هر جهت برتر و والاتر است. این ویژگی که برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) هست که او را به عنوان خیر کثیر و کوثر معرفی فرموده، قابل توجه است. گاهی این فضائل و مناقب در ارتباط با نظام توحیدی است و گاهی به لحاظ مسائل اجتماعی و کارکردهایی که در فضای اجتماعی می تواند داشته باشد، کلمه ﴿إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَر﴾، نشان از این است که این کارکردها به لحاظ مسائل اجتماعی هم هست و حضرت از این نظر نیز کوثر و خیر کثیر هستند.

ایشان در ادامه بیان داشت: تعبیر دیگری که امام صادق(علیه السلام) در مقام زهرا(سلام الله علیها) می فرماید که زهرا، لیله قدر است. در مقام تطبیق اگر کسی غیر معصوم بخواهد چنین حرفی بزند، از او پذیرفته نیست. ولی معصوم مثل امام صادق(علیه السلام) چنین حرفی می زند که او لیله قدر است ﴿وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ﴾، در آن روایت که «القدر هو الله و اللیلة هی الفاطمة» معنایش چیست که شب قدر فاطمه(سلام الله علیها) است؟ چون شب قدر در حقیقت به معنای ظرف عالم است، کلی سعی لیله قدر یعنی ظرف عالم، هیولای هستی که هر چه که به لحاظ هستی امکان دارد در این وجود مقدس قرار می گیرد و بدون هیولای هم که شیء تحقق ندارد در نظام طبیعت.

ایشان اظهار داشت: «یا فاطر بحق فاطمه» یعنی خدای عالم وقتی می خواهد تجلی بکند، در این ظرف تجلی می کند، در ظرف وجود زهرای مرضیه(سلام الله علیها) است. یک روزی پیامبر(صلوات الله علیه) به زهرا(سلام الله علیها) خطاب می کند که این جبرائیل است که آمده و از طرف خدا سلام دارد از طرف خدا سلام دارد! و می گوید به زهرا بگو هر چه که می خواهد بگوید و خواسته خودش را مطرح بکند. زهرا(سلام الله علیها) در مقام جواب می گوید «هو السلام و منه السلام و الیه السلام و لا حاجة لی غیر النظر الی وجهه الکریم» من هیچ احتیاجی ندارم و هیچ چیزی نمی خواهم فقط اجازه بده که به آن وجه کریم او بنگرم. بنابراین سطح، سطح عادی نیست، خیلی متعالی است.

​​​​​​​